Edit 28.3.07: kuvat lisätty (photos added)

Viikonlopputyönä neuloin Starskysta ylijääneestä langasta sukat, joissa käytin jo tutuksi tullutta banaanipuukuviota. Aloitin sukat 8-aloituksella varpaista, sillä eihän puu voi kasvaa alassuin. Kärkeä vastaavasti kantapää on tehty lyhennetyin kerroksin. Toinen omituisuus perinteisiin sukkiin verrattuna oli se, että neuloin ne käyttäen 'taikalenkkiä', eli yhdellä pitkällä pyöröllä. Kokeilin tekniikkaa joskus n. vuosi sitten kun löysin sen internetin ihmeellisestä neulemaailmasta enkä ihastunut siihen silloin. Nyt päätin ottaa härkää sarvista ja todella yrittää selvittää, miksi niin monet ovat hylänneet perinteiset sukkapuikot. Täydellistä selvyyttä en saanut. Myönnetään, lenkkitekniikalla on joitain etuja sellaiselle, jolla puikot tahtoo karkailla käsistä ja silmukat puikoilta ja joille puikonvaihtokohdan silmukoista tulee liian löysiä, mutta itse en pidä siitä, että joudun vähän väliä tunkemaan puikkoa silmukoiden sisään ja vetämään toista päätä pois - vie mielestäni aivan liikaa aikaa. Lisäksi tekniikka vaatii ehdottomasti sellaisen pyörön, jonka siima on erittäin taipuisa (jos pieni mainos suodaan, niin käytin näitä); markettipuikkojen rautalankaakin jäykemmällä ja korkkiruuviakin kiemurammalla siimalla en olisi edes yrittänyt. No, nyt on kokeiltu ja kyllä ne sukat noinkin syntyivät, mutta mielestäni perinne vie tässä voiton - mie en sukkapuikoistani luovu.

479774.jpg

I had some left-over yarn from Starsky, so I decided to knit socks of it at the weekend. In them I used the banana tree pattern already familiar to me from the cardigan. The socks are toe-up socks with figure eight cast-on because in my mind a tree can't grow upside down. To match with the toe the heel is knitted as short-row version. Another peculiarity compared to traditional socks is that I used 'magic loop' aka with one long circular needle. I tried the technique about a year ago when I found it from the amazing world of internet and didn't love it then. Now I decided to take the bull by the horns and really try find out why so many knitters have abandoned their double-points needles (in Finland we call them 'sock needles'). I never came to a full clarity. However, I have to admit there are some advances in the magic loop to a person whose dpns tend to slip from the hands and whose stitches tend to slip from the dpn and whose stitches are looser where the needles change. What I don't like about the technique is that you constantly have to push and pull the stitches on the needle and the cable - it takes too long. Besides the technique requires a circular needle whose cable is really flexible (if you don't mind a little ad; I used these); the ones you get from supermarkets in Finland are no good for it and with those I wouldn't even have bothered to try. Well, now I have tried them and I have to say that you can knit socks like that but in my mind the traditional way is better - I'm not going to give up my dpns.

479775.jpg

Malli (Pattern): oma, kuvio Starskystä (own, pattern from Starsky)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Lanka (Yarn): Novita Isoveli; 75% WO, 25% PA; 100g = 130m

                     120g

Puikot (Needles): 5mm / 80cm pyöröt (circs)

Tiheys (Tension): 18s (sts) / 28 krs (rows) = 10cm

Pesuohje (Washing): 40°C